Course: Methods of Strategic Management

« Back
Course title Methods of Strategic Management
Course code PEM/DPMRA
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • STARZYCZNÁ Halina, doc. Ing. Ph.D.
  • SKOKAN Karel, Ph.D.
Course content
1. Theories and paradigms of management 2. Basic concepts of strategic management 3. Principles and models of strategic management 4. Strategic intent and its components 5. Analysis of external environment 6. The internal assessment of sources and capabilities 7. Strategy options and alternatives 8. Business, entrepreneurial and functional strategies 9. Strategy implementation 10. Strategy in international context 11. Government, public sector and not-for-profit strategies 12. Logical framework approach to strategy and project management 13. Key concept of project management for strategy implementation 14. Case studies I strategic management

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Skills demonstration, Students' self-study
  • unspecified - 24 hours per semester
  • unspecified - 56 hours per semester
  • unspecified - 370 hours per semester
Recommended literature
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6.
  • DAVID, F.R. Strategic Management. Concepts and Cases. 14th ed. Harlow: Pearson Education, 2013. ISBN 978-0-273-76748-0.
  • FOTR, J. a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • FOTR, J. Investiční rozhodování a řízení projektů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3293-0.
  • GRASSEOVÁ M. a kol. Analýza podniku v rukou manažera. 2. vydání. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0032-2.
  • JOHNSON, G., SCHOLES, K., WHITTINGTON, R. Exploring Corporate Strategy. 9th ed. London: Financial Times, 2011. ISBN 978-02-737-3702-5.
  • KEŘKOVSKÝ, M.; VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8.
  • KONEČNÝ, M., GREGUŠOVÁ, M. Strategický management. Ostrava: VŠB-Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-248-2791-9.
  • LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2.
  • LYNCH, R. Strategic Management. 5th ed. Harlow: Pearson Education, 2009. ISBN 978-0-273-71639-9.
  • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
  • SEDLÁČKOVÁ, H. BUCHTA, K. Strategická analýzy. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1.
  • SVOZILOVÁ, K. Projektový management. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3611-2.
  • TICHÁ, I. HRON, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 2012. ISBN 978-80-213-0922-7.
  • VEBER, J. a kol. Management. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-200-0.


Study plans that include the course